Verhoomo M. Riihiluoma
Kevät 2017

Kevät 2017

Motosatula puolella kulunut kevät on ollut uusia, mielenkiintoisia ideoita sisältävä. Totta kai, uudet pyörätyypit tuovat aina uutta mietittävää, mutta myös jo tehtyihin malleihin on löytynyt uusia ideoita. Se on aika usein, kun päästään satulan omistajan kanssa saman pöydän ääreen ideoimaan, minä näen asiat omalla tavallani ja kaveri omallaan, sieltä monasti kehkeytyy priljantteja uusia ideoita ! Yleensä koetan pyrkiä siihen, että ideat on myös saaneet testikilometrejä taakseen, ennen kuin tänne sivuille tupsahtaa. Edelleen, tässä hommassa on se hyvä puoli, että tuote pyritään sorvaamaan juuri tilaajan toiveiden mukaan. Puhutaan siitä yksilöllisyydestä…

Valusatulat (ässä bemut, VFR jne.) ovat tähän asti kulkeneet: vanha pehmuste ja pinta pois, rakennetaan uusi comfort tyyny toiveiden / mittojen mukaan ja päällystetään. Nyt olemme saaneet kehitettyä systeemin, millä saadaan kuorittua päällinen pois ja foam jää ehjäksi, eli voidaan päällystää perinteisellä ommellulla ”saumapäällisellä”. Originaali pehmuste vaikuttaa mielenkiintoisen joustavalta ilman kuumaprässättyä pintaa ja totta kai, sitä pystyy tarpeen tullen muokkaamaan kuten normaalia valutyynyä. Asiasta lisää jatkossa.

Joskus, aika usein, asiakkaan värisilmä on kehittyneempi, kuin verhoilijan. Niin kävi tämän ison rosvon tapauksessakin. Eli lähtökohta oli se aika monta kertaa toteutettu, takasatulan etureunaan koroke, geeli eteen ja tyyny pari senttiä matalammaksi ja hiontaa pyöreämpään suuntaan. Päällysideakin on tuttu, mutta materiaalivalinta oli erilainen. Eli pyörä tumman sininen, pinta musta mokkapinta. mutta sivukappa vinyyliä nimellä baby strutsi ja luonnossa tumman harmaa.Kuva ei tee oikeutta, luonnossa oikeasti nami nami! Ja sininet tuplakatesaumat paksulla sinisellä langalla…Pystyn kuvittelemaan tämän pyörän päällä. Toivottavasti näen ensi kesänä myös oikeasti.

Viime kesältä, mutta täyty odottaa kommenttia tien päältä, ennen kuin arvasi kertoa. Eli kyseessä BMW 1600 GTL, jonka kuljettajan selkänojaa pystyy säätämään n. 8 cm:ä eteen / taakse. Tässä tapauksessa istuintyynyä on korotettu huimat 5 cm, mikä on paljon ja luonnollisesti pienentää selkänoja-alaa. Eli autoissa käytettävän ilmalla säädettävän ristiselän tuen uusi käyttökohde.. Ilmapumppu manuaali ja kulkee vasemman puolen säilytyslokerossa. Tähän asti kommenttia selkänoja, voisi olla korkeampi… Satulassa uusi päällyste ,mokka/sileä kiiltävä keinonahka. Ilmatyyny-ideahan ei ole mikään uusi, niitähän oli Suzuki Cavalcaden satuloissa kauan sitten…

Ja kun tämä ilmatyynyidea lähti käyntiin, tässä jatkoa. Eli jo viime kesänä vilahti satulaprojektin myötä, pystyykö taakse tekemään selkätyynyn? Edelleen 1600 GTL eli original jää kommenttien mukaan liian kauaksi ja ylös. Joten kuvissa alatyyny on juuri tälle keväälle valmistunut ja sisältää ilmatyynyn, jolloin tyynyn tukea pystyy säätämään n. 10 cm, vaikka ajon aikana, koska ilmatutti löysi paikkansa pyörän oikealta puolelta. Muutoksia top-boxiin: kaksi 6 mm:n reikää eli tyynyn pohjan kiinnitys mekaaninen. Odotan todella mielenkiinnolla kommentteja käytöstä!